طراحی گرافیک و چاپ

طراحی لوگو، کارت ویزیت، بروشور، تراکت و اوراق اداری

با حضور نرم افزارهای قدرتمند رایانه ای روز به روز به تعداد فعالان این حوزه افزوده می شود. اما تردید نیست که از طراحی کتاب، مجله، کاتالوگ، پوستر، فولدر، بروشور، لوگو، اوراق اداری، بیلبورد، کارت ویزیت وامثال آن تا طراحی مالتی مدیا و وب سایت، آنچه باعث می شود بیننده تحت تأثیر قرار بگیرد، میزان برخورداری از استانداردهای بصری و قالب گرافیکی مناسب است که بی مدد خبرگان و کارشناسان حاصل نمی شود.
اطمینان داریم با در اختیار داشتن مجموعه ای از بهترین طراحان می توانیم آنچه شما طلب می کنید را زیباتر از تصور و بالاتر از انتظار شما خلق نماییم.

چاپ

واژ‌هٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژ‌هٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است. چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقش‌های دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط‌ها، تصویرها، و... به‌وسیلهٔ انداختن اثر این نقش‌ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود. در تعریفی دیگر، چاپ مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار مانند کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل کند. چاپ بر روی کاغذ شناخته شده‌ترین کار چاپی است.امروزه با پیشرفت تکنیک‌های چاپ این عمل روی مواد سلولزی، نایلونی، پارچه ای، چرمی، مواد شیمیای، فلزی، شیشه‌ای با اشکال صاف یا ناهموار، مقعر یا محدب و ... صورت می‌گیرد. چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهد‌هٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیا از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرآیند انبوه صنعتی در نظر گرفته می شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی را شامل می‌شود.

خدمات چاپی ما شامل:

بروشور- بسته بندی- تراکت- ساک کاغذی- ست اداری- عکاسی- لوگو- لیبل و برچسب-  پاکت- پوستر- چاپCDوDVD- کاتالوگ-  کارت ویزیت- کارت پرسنلی- کارت پستال- کاورCDوDVD- قالب طراحی و چاپ

انواع چاپ:

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می‌گردد. مهم‌ترین این روش‌های عبارت‌اند از:

·         چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات

·         چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی

·         چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی

·         چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی

·         چاپ لتر پرس: یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است

·         چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین

 

شیوه‌های چاپ در جهان از ابتدا تاکنون از چند شیوه اصلی خارج نیست. در بعضی منابع شیوه‌های چاپ را به 3 دسته اصلی تقسیم می کنند.

1.      چاپ برجسته

2.      چاپ مسطح

3.      چاپ گرد

البته شیوه‌های دیگری نیز استفاده می شود:

·         چاپ اوزالید Diazotype: برای ارائه نمونه قبل از چاپ به صاحب کار

·         چاپ باسمه‌ای Block printing : کشیدن تصاویر یا چاپ یک طرح روی کاغذ یا مواد دیگر با قالبهای چوبی یا فلزی.

·         چاپ سری Typography :بوسیله حروف سری و متحرک انجام می شود.

·         چاپ سنگی Lithography :روشی که بر اساس دفع متقابل آب و چربی اختراع شده است و در آن برای چاپ از سنگ استفاده می شود.

·         چاپ فلزی Metallography :اگر در روش چاپ سنگی به جای سنگ از فلز استفاده کنیم.

·         چاپ زیروگرافی Xerography : این روش چاپ را چاپ فوری نام نهاده اند.

·         چاپ عکس Gacsimile : بازسازی دقیق یک اثر خطی یا چاپی

·         چاپ استنسیلی : چاپ از خلال پرده ای نازک و خلل پذیر.

بنر، فلکسی و استیکر

بنرروش انتقال پیام تبلیغاتی است که طرح گرافیکی دارد و شامل تصاویر و متوناست . در واقع بنر یک پرچم است که یک پیغام ، لگو، سمبل را به مخاطبان خودمنتقل می کند . امروزه بنرها تبلیغاتی یکی از کارآمدترین و موثرترین روشهای تبلیغات است . ارائه پیام تبلیغات در قالب و فرمت گرافیک و با شیوه هنری، شمای کلی بنر می باشد. بنرها همانند پوسترها جهت تبلیغات طراحی و چاپ می گردند و پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک طرح هنری و گرافیکی به مخاطب عرضه می دارند.
متون به کار رفته در طراحی بنرها اغلب تبلیغاتی است و از جملات زیبا و آراسته در آن استفاده می گردد. هزینه طراحی و چاپ بنرها معمولا از پوسترها ارزانتر هستند. بنر بیشتر استفاده تبلیغاتی و از نوع بیرونی دارد ،هر چند تبلیغات از طریق بنرتنها راهکار تبلیغ نیست ولی این روش هم مزایا و محدودیت های خاص خود رادارد .
امروز بنر به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای تبلیغات شناخته شده است . بنر به علت داشتن مزایایی همچون ارزان
بودن نسبت به بقیه ابزارهای تبلیغاتی ، چاپ سریع ، دسترسی آسان و تنوع زیاد ، کاربردهای زیادی دارد .
مانند : کاربرد در اماکن مذهبی ، کاربرد در اتحادیه های صنفی ، کاربرد در کسب و کار
 
فلكسی ، فلکس يا به عبارت صحیح تر ” فلكسی فيس ”متريالی است كه برای تابلوهای سردر مغازه ها ، فروشگاهها ، تابلوهای عابر پياده ، برخی از بيلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهايی كه لامپ مهتابی دارند استفاده ميشود . فلكسی یا فلکس دو نوع چينی و كُره ای دارد ، نوع چينی آن معمولا 18 اُنس و نوع كُره ای آن  20 اُنس ميباشد.
 متريال فلكسی به جنسی اطلاق ميشود كه نور را از خود عبور ميدهد در حالی كه بنر اين قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده ميشود ، بنر نيز مثل فلكسی دو نوع چينی و كُره ای دارد و  هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سيزده اُنس را دارند ، تفاوت بنر چينی با بنر كُره ای در كيفيت چاپ و مقاومت بنر است ، بنر كُره ای از كيفيت چاپ بالا و همچنين مقاومت بالاتری نسبت به بنر چينی برخوردار است ، بنرهايی كه برای استفاده معمولی ميباشد معمولا ده اُنس چاپ ميشوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده ميكنيد كه قرار است نور از جلو داشته باشند ، توصيه ميشود از بنر سيزده اُنس استفاده كنيد ، البته ميتوانيد در اين مورد با تابلو ساز خود مشورت كنيد .
نوع دستگاه چاپ نيز در بالا بودن كيفيت چاپ نقش بسیار مهمی دارد ، به اين معنی كه اگر شما برای چاپ خود از بنر كُره ای استفاده كنيد ولی دستگاهی كه با آن چاپ ميكنيد دارای كيفيت پايين چاپ باشد ، كار شما از كيفيت بالايی برخوردار نخواهد بود.
در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ میشود ، دلیلش هم به خاطر  وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است ، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود  کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو  خواهد شد.
 
استیکر لایه نازکی از جنس پی وی سی که پشت آن چسبدار بوده و جایگزین ارزان قیمتی برای کاغذهای دیواری به شمار میرود. استیکر يكی از متریالهای بسيار کاربردی در زمينه چاپ و تبليغات فضای خارجی و فضای داخلی محسوب می‌شود که می‌توانند طرحهایی زیبا بر روی دیوار و یا مکانهایی چون اتوبوس، خودروهای سواری، نمایشگاهها و … ایجاد کنند.
 
ویژگیهای استیکرها
·         استیکرها قابل شستشو می‌باشند.
·         دکوراسیونی زیبا با صرف هزینه کم
·         امکان نصب بر روی انواع سطوح با جنس رنگ روغن، پلاستیک، گچ، مولتی کالر، شیشه، آینه، چوب (MDF)، درب اتاق، کمد، یخچال و … .
 انواع استیکر:
شیشه ای: استیکرهای شیشه ای برای مصارف خاص می باشند و همانند شیشه از دو طرف دید دارند.
شیری: استیکر شیری از محبوبیت بالاتری برخوردار است و رنگ زمینه سفید دارد. این نوع استیکر که پشت آن چسبنده بوده برای مصارفی چون چاپ و تبليغات روی بدنه اتوبوس، روی ماشین، خاور، نيسان و کامیونهای پخش محصولات، چاپ و تبليغات روی قطار، چاپ و تبلیغات روی درب و کف فروشگاهها و پاساژها، چاپ و نصب روی دیوارهای رنگ شده (دیوار منازل، شرکتها و مؤسسات)، چاپ بر روی يخچالهای صنعتی و خانگی، چاپ روی شيشه سوپر مارکتها، چاپ و تبليغات روی بدنه و داخل مترو، و به طور كلی تمامی محل هایی كه سطح صاف و صیقلی دارند، کاربرد دارد.
کاربرد استیکر:
استیکرها کارکردهای متفاوتی دارند. بر این اساس می‌توان استیکرها را بر حسب کاربردشان به سه نوع طبقه بندی نمود.
استیکرهای تزیینی: این نوع استیکرها تنها به منظور زیبایی و تزیین یک مکان به کار می‌رود. استیکرهای دیواری که در منازل یا ادارهها استفاده می‌شوند از این نوع هستند. استیکرهای تزیینی در طرحهای متنوع و با زیبایی منحصر به فرد تولید می‌شوند.
استیکرهای تبلیغاتی: این نوع استیکرها برای شرکتهای خدماتی و یا کارخانههای تولیدی به منظور معرفی محصولات استفاده می‌شود. بیشتر استیکرهای که بر روی درب یا کف فروشگاهها دیده می‌شود از این نوع می‌باشند.
استیکرهای تزیینی ـ تبلیغاتی: استیکرهای تزیینی و تبلیغاتی که با هدف معرفی محصولات و خدمات ساخته می‌شوند در عین به همراه داشتن برند محصولات، جنبه تزئینی و زیبایی نیز دارند.

چاپ روی اجسام(چوب، لباس، سرامیک و ...)

برای چاپ روی اجسام مسطح مختلف مانند: چوب، شیشه، فلز و پلاستیک روشهای مختلفی وجود دارد.
از روشهای سنتی مانند: چاپ سیلک اسکرین و تامپو تا روشهای دیجیتال امروزی هر کدام مزیات و معایبی دارند. لذا بایستی متناسب با کاربرد و تیراژ و البته بررسی هزینه های مربوطه دستگاه مناسبی را انتخاب کرد.
در روش سنتی ابتدا برای طرح مورد نظر شابلون یا کلیشه تهیه شده و سپس هر رنگ به طور مجزا و بصورت تفکیکی روی جسم منتقل می شود . به دلیل هزینه و صرف زمان برای تهیه شابلون، این روش اغلب برای چاپهای پرتیراژ بکار می رود. از طرفی امکان چاپ تصاویر با کیفیت بسیاربالا در این روش وجود ندارد.
اما در روش چاپ دیجیتال؛ بدون محدودیت در تعداد رنگ؛ می توانید هر نوع تصویری را با کیفیت دلخواه چاپ نمایید.
در روش چاپ دیجیتال روی سطوح دو روش استفاده می شود: روش چاپ مستقیم و روش ترانسفر یا غیر مستقیم
در روش غیر مستقیم ابتدا تصویر روی کاغذ خاصی چاپ شده تا در مرحله بعد روی اجسامی که قبلا سطح آنها کوتینگ شده اند توسط پرس حرارتی منتقل گردند.
اما در روش چاپ مستقیم بدون نیاز به شابلون و کلیشه همانند کار با یک پرینتر معمولی؛ تنها کافیست دستور چاپ را به پرینتر بدهید.
خروجی چاپ در این روش ، سریعتر از سایر روشهاست. ضمن اینکه برای سفارشهای کم تیراژ و محدود نیز پیشنهاد ایده آلی به حساب می آید. هر چند هزینه چاپ آن بیشتر از چاپ سیلک است.